SZOLGÁLTATÁSOK
Energetikai szakreferens
Energetikai szakreferens alkalmazásának jogi háttere
Az energetikai szakreferens alkalmazásának és feladatainak követelményeit az alábbi jogszabályok határozzák meg:
- 2015. évi LVII. törvény az energiahatékonyságról;
- 122/2015. (V. 26.) Korm. rendelet az energiahatékonyságról szóló törvény végrehajtásáról.
Az energetikai szakreferens alkalmazása 2016. december 21-től kötelező.
Kire vonatkozik
Energetikai szakreferens igénybevételére az a gazdálkodó szervezet köteles, amelynek a tárgyévet megelőző 3 évben az éves energiafelhasználásának átlaga meghaladja a
- 400 000 kWh villamos energiát,
- 100 000 m3 földgázt vagy
- 3400 GJ hőmennyiséget.
Kötelezettek feladatai
Az előző pontban meghatározott energiafelhasználás meghaladó vállalkozásoknak legalább egy, attól munkajogilag és társasági jogilag független energetikai szakreferenst kell igénybe vennie függetlenül attól, hogy kis-, közép- vagy nagyvállaltról beszélünk-e.
Az energetikai szakreferenst igénybe vevő gazdálkodó szervezetnek 30 napon belül meghatározott adattartalommal tájékoztatnia kell a Hivatalt az energetikai szakreferens igénybevételéről, valamint az adatokban beállt egyéb változásokról.
Energetikai szakreferens feladatai
Az energetikai szakreferens feladata az energiahatékonysági szemléletmód, energiahatékony magatartásminták meghonosításának elősegítése az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet működésében és döntéshozatalában. Ennek keretében:
- szakmai megfigyelőként és tanácsadóként részt vesz a rendszeres energetikai auditálás lefolytatásában, valamint az EN ISO 50001 szabvány szerinti energiagazdálkodási rendszer kialakításában és működésének figyelemmel kísérésében,
- javaslatokat fogalmaz meg energiahatékony üzemeltetési megoldásokkal, energiahatékonysági fejlesztési lehetőségekkel kapcsolatban,
- gondoskodik a végrehajtott energiahatékonysági fejlesztések, alkalmazott üzemeltetési megoldások által elért energiamegtakarítási eredmények kimutatásáról,
- az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet számára havi jelentést készít tevékenységéről, az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet tárgyhavi energiafogyasztásának mértékéről és annak értékeléséről a korábbi fogyasztási adatok, beruházások, fejlesztések, valamint egyéb körülmények tükrében,
- összefoglaló éves jelentést készít az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet számára készített havi jelentések alapján a tárgyévet követő év május 15-ig a végrehajtott energiahatékonysági fejlesztések, alkalmazott üzemeltetési megoldások által elért energiamegtakarítási eredményekről, amelyet az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet május 31-ig honlapján közzétesz,
- ellátja az energia beszerzéssel, energiabiztonsággal, energiahatékonysággal kapcsolatos, hatáskörébe utalt feladatokat.
Az energetikai szakreferens igénybevételére kötelezett gazdálkodó szervezetekre további kötelezettségek vonatkoznak. Ilyen a 1/2020. (I. 16.) MEKH rendelet, mely az alábbiakat írja elő:
3. § (1) Az energetikai szakreferens igénybevételére kötelezett gazdálkodó szervezet villamosenergia-felhasználásának figyelemmel kísérése, az indokolatlan fogyasztások feltárása és az energiamegtakarítási lehetőségek azonosítása érdekében köteles almérőt felszerelni az alábbi villamosenergia-felhasználási pontokon, ha a villamosenergia-felhasználás a beépített teljesítmény és az üzemidő alapján nem határozható meg:
a) az 50 kW feletti névleges teljesítményű önálló villamos berendezések (különösen a kompresszorok, motorok, szivattyúk, egyéb hajtások és technológiai berendezések),
b) a 70 kW feletti névleges elektromos teljesítményű hőtermelő és klímaberendezések.
(2) Az energetikai szakreferens igénybevételére kötelezett gazdálkodó szervezet villamosenergia-felhasználásának figyelemmel kísérése, az indokolatlan fogyasztások feltárása és az energiamegtakarítási lehetőségek azonosítása érdekében köteles almérőt felszerelni, ahol az e rendeletben meghatározott almérővel már mért fogyasztású berendezések figyelmen kívül hagyása mellett az egy betáplálási ponton keresztül megtáplált és technológiai sorba állított berendezések (különösen: gép, gépsor, gyártósor, üzemcsarnok, illetve épület) esetében a beépített legnagyobb egyidejű teljesítményigény meghaladja a 100 kW-ot.
(3) Az (1) bekezdésben előírt almérő-felszerelési kötelezettség alól kivételt képeznek azok a berendezések, amelyek üzemideje a tárgyévet megelőző három év átlagában az 1000 üzemóra/év értéket nem haladja meg.
Energetikai audit
Az energia audit egy mért adatokon alapuló vizsgálat.
Az energia átvilágítás célja az alkalmazott energiahordozók és költségeik meghatározása, az energia használatának megértése, nem ritkán a pazarlás leleplezése, a költséghatékonyabb energia-felhasználási módok feltárása és elemzése pl.: fejlettebb üzemelési eljárások alkalmazása, új berendezések használata.
Az energia audit jelentés röviden összefoglalva tartalmazza az energia elemzés végeredményét, energia- és költség megtakarítási ajánlásokat ad illetőleg szükség esetén bankra kész javaslatot foglal magába.
Az energia auditálás fogalma:
Az energia auditálás egy teljes létesítmény összes energiafogyasztását méri fel és tesz javaslatokat annak csökkentésére, komplex, teljes élettartamra vonatkozó költségszámítással, cselekvési tervvel, szükség esetén bankra kész javaslatokkal.

Az energia audit/átvilágítás célja:
- az alkalmazott energiahordozók és költségeik meghatározása
- az energia használatának-és feltehetően a pazarlásának is megértése (mit, miért, hogyan), fajlagos értékeinek hasonlítása hasonló létesítmények értékeihez
- költséghatékonyabb energia-felhasználási módok feltárása és elemzése:
- fejlettebb üzemeltetési eljárások
- új berendezések
Ezen változatok gazdasági elemzése, az adott létesítményben/iparágban használható eljárások meghatározása.
Az energia audit jelentés:
- közli az energia elemzés végeredményét
- energia, és/vagy költségmegtakarítási ajánlásokat ad
- szükség esetén bankra kész javaslatot foglal magába
Az energia audit során a következőkkel foglalkozunk:
- hőenergia (épületgépészeti, technológiai)
- villamos energia (épületvillamossági, technológiai)
Az audit végén az alábbi ajánlások kerülnek megfogalmazásra:
- alacsony költségű intézkedések azonnali, vagy rövid időtartamú megtérülési idővel (kevesebb, mint 6 hónap)
- közepes költségű intézkedések (3 évnél rövidebb megtérülési idővel)
- magas költségű intézkedések (3 évnél hosszabb megtérülési idővel)
Az épületek energetikai tanúsítása az audit része lesz, sok esetben az egyik fő energiafogyasztó maga az épület.
Igény szerint megvizsgáljuk a szóba jöhető pályázatokat, illetve a szükséges anyagokat előkészítjük hozzá.
Az energetikai audit folyamatai
Előkészítés
A vállalat tevékenységének, szolgáltatásainak, működésének megismerése.
Adatbekérők kitöltésével információk begyűjtése.
A rendelkezésre álló dokumentumok bekérése:
-
Létesítmények tervdokumentációi, műszaki leírása,
-
Gépészeti, elektromos tervrajzok,
-
Energiaszerződések és fogyasztási adatok (víz, gáz, villamos energia, stb.),
-
A jelentősebb energiafogyasztó berendezések műszaki adatai, üzemidejük,
-
Információk korábbi felújításokról, energetikai beruházásokról
Adatfeldolgozás, kiértékelés
A rendelkezésre álló dokumentumok és a helyszínbejárás alapján műszaki állapot felmérés.
Javaslattétel az energiafogyasztó rendszerek energiahatékonyságának növelésére, energiatakarékos technológiai változtatásokra, megoldások alkalmazására – például megújuló energiafelhasználás lehetőségének vizsgálata. Az újonnan alkalmazandó berendezések, illetve technológiák egyszerűsített megtérülési idejének számítása. A javaslatok és a várható eredmények összegzése. A szervezet fogyasztói szokásainak megváltoztatására irányuló célok lefektetése, oktatások.
Helyszínbejárás
Amennyiben az adatszolgáltatás hiányos, vagy nem megfelelő, úgy sor kerülhet egy részletes helyszíni bejárásra és adatfelvételre.
Eredmények
A vizsgálat alapján bemutatásra kerül a vizsgált telephely, illetve a létesítmények aktuális állapota, javaslatok a gazdaságosabb működésre és/vagy működtetésére.
Az újszerű megoldások mellett egyéb javaslatokkal is szolgálnak a hagyományos rendszerek kisebb beruházást érintő, vagy akár beruházás nélkül is elérhető energiafelhasználás, illetve energiaköltségek csökkentése érdekében.
Az energetikai audit előnyei:
-
Az ajánlatkérő teljes képet kap az energiafelhasználásáról,
-
A javaslatok megvalósításával az energiahatékonyság nőhet, az energiafelhasználás és ezen keresztül az energiára fordított összeg csökkenhet,
-
Megfelel az energiahatékonysági törvényben foglaltaknak.
ISO 50001 – Energiagazdálkodási Irányítási Rendszer
A Nemzetközi Akkreditálási Fórum (IAF – International Accreditation Forum) a felelős a különböző nemzetközi irányítási rendszerek kiadásáért. 2020. február 21-től kezdve van életben az ISO 50001:2018 szabvány, az Energiagazdálkodási Irányítási Rendszer szabványa. Az ISO szabványok egyre elterjedtebbek, a vevők is kérhetik beszállítóikat a különböző tanúsítványok megszerzésére. Továbbá az ISO 50001-es rendszer fenntartásával kiváltható a 2015. LVII. energiahatékonyságról szóló törvényben meghatározott energia auditálási kötelezettség.

Partnereink számára ISO 50001 irányítási rendszer bevezetését és rendszerfenntartó támogatást végzünk. A rendszer kiépítése 3-12 hónapot vehet igénybe. Az auditálás 3 éves ciklusból áll, ahol az első évben a tanúsítvány megszerzése történik, a következő években pedig felügyeleti auditok biztosítják a tanúsítvány fenntartását. A következő 3 évesciklus egy megújító audittal kezdődik.
Az ISO 50001 audit folyamatai
Előkészítés
A vállalat tevékenységének, szolgáltatásainak, működésének megismerése.
Adatbekérők kitöltésével információk begyűjtése.
A rendelkezésre álló dokumentumok bekérése:
- Létesítmények tervdokumentációi, műszaki leírása,
- Gépészeti, elektromos tervrajzok,
- Energiaszerződések és fogyasztási adatok (víz, gáz, villamos energia, stb.),
- A jelentősebb energiafogyasztó berendezések műszaki adatai, üzemidejük,
- Információk korábbi felújításokról, energetikai beruházásokról
Helyszínbejárás
Amennyiben az adatszolgáltatás hiányos, vagy nem megfelelő, úgy sor kerülhet egy részletes helyszíni bejárásra és adatfelvételre.
Adatfeldolgozás, kiértékelés
A rendelkezésre álló dokumentumok és a helyszínbejárás alapján műszaki állapot felmérés.
Javaslattétel az energiafogyasztó rendszerek energiahatékonyságának növelésére, energiatakarékos technológiai változtatásokra, megoldások alkalmazására – például megújuló energiafelhasználás lehetőségének vizsgálata. Az újonnan alkalmazandó berendezések, illetve technológiák egyszerűsített megtérülési idejének számítása. A javaslatok és a várható eredmények összegzése. A szervezet fogyasztói szokásainak megváltoztatására irányuló célok lefektetése, oktatások.
Eredmények
A vizsgálat alapján bemutatásra kerül a vizsgált telephely, illetve a létesítmények aktuális állapota, javaslatok a gazdaságosabb működésre és/vagy működtetésére.
Az újszerű megoldások mellett egyéb javaslatokkal is szolgálnak a hagyományos rendszerek kisebb beruházást érintő, vagy akár beruházás nélkül is elérhető energiafelhasználás, illetve energiaköltségek csökkentése érdekében.
Az energetikai audit előnyei:
-
Az ajánlatkérő teljes képet kap az energiafelhasználásáról,
-
A javaslatok megvalósításával az energiahatékonyság nőhet, az energiafelhasználás és ezen keresztül az energiára fordított összeg csökkenhet,
-
Megfelel az energiahatékonysági törvényben foglaltaknak.
TAO – Társasági adókedvezmény energiahatékonyságra
Az energiahatékonyság növelése pályázatok, támogatások és kedvezmények útját is elősegített folyamat. Az 1996. évi LXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról lehetőséget biztosít arra, hogy a Vállalatok csökkentsék a társasági adó fizetési terheiket, amennyiben energiahatékonysági beruházásokat valósítanak meg. Az elért energiamegtakarításnak legalább 10%-nak kell lenni.
A TAO-ban a kedvezményként megjelenő összegek a beruházási költség függvényében alakulnak az alábbi szerint, de maximum 30 millió euró számolható el.
Az adókedvezmény 5+1 évig érvényesíthető, a fennálló összeg kimerítéséig.

Az alábbi fajtáit különböztetjük meg:
- Nem épületre irányuló beruházás/ fejlesztés adókedvezménye egy kevésbé energiahatékony megoldáshoz képesti többletköltség százalékában meghatározva. Például Budapesti nagyvállalat esetén 30%, vidéki kisvállalat esetén 65%.
- Alternatív megoldás hiányában a teljes beruházási költség százalékában meghatározva. Például Budapesti nagyvállalat esetén 15%, vidéki kisvállalat esetén 42,5%.
- Épületekre irányuló beruházás adókedvezménye a teljes beruházási költség százalékában meghatározva. Magyarország teljes területén nagyvállalat esetén 10%, középvállalat esetén 20%kisvállalat esetén 30%.
A TAO kedvezmény igénybevételének menete:
- beruházás megkezdését megelőző energiahatékonysági előaudit a MEKH névjegyzékében szereplő energia auditor által készítve
-
beruházás megvalósítása
-
beruházás befejezését követő ergiahatékonysági utóaudit és a MEKH felé történő bejelentés a MEKH névjegyzékében szereplő energia auditor által készítve.
Az energetikai auditnak a vizsgált rendszer energiafogyasztásával, a terhelési profilokkal kapcsolatos naprakész, mért és visszakövethető műveleti adatokra kell épülnie. Energiahatékonysági beruházás esetén csak azt a részegységet szükséges vizsgálni, ahol a beruházás megvalósult.

A TAO energetikai audit előnyei:
- A javaslatok megvalósításával az energiahatékonyság nőhet, az energiafelhasználás és ezen keresztül az energiára fordított összeg csökkenhet,
-
Megfelel az energiahatékonysági törvényben és a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvényben foglaltaknak.
Energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR)
Az EKR bevezetés oka:
Magyarország a Nemzeti Energia- és Klímatervben célul tűzte ki, hogy végsőenergia-felhasználása 2030-ban ne haladja meg a 2005-ös 785 PJ értéket.
Ennek eléréséhez szükséges:
2021-2030 között évi 0,8%-os energiamegtakarítás és évi 7 PJ új megtakarítás szükséges.
EKR lényege:
A kötelezetteknek, olyan programokat kell bevezetniük és olyan intézkedéseket kell végrehajtaniuk, amelyek a végfelhasználó oldalán igazolt energiamegtakarítást eredményeznek. A kötelezettségi rendszer kedvezményezettjei a hazai vállalati és lakossági végfogyasztók.

EKR kötelezettek
- Villamosenergia-kereskedők
- Villamosenergia egyetemes szolgáltatók
- Földgázkereskedők
- Földgáz egyetemes szolgáltatók
Közlekedési célú üzemanyagot végső felhasználók részére értékesítők
Kötelezettség mértéke
A kötelezett az előző évekhez viszonyítva a végső felhasználók részére Magyarországon értékesített, kötelezettség alá vont energiamennyiség bizonyos százalékának megfelelő éves energiamegtakarítást köteles elérni.
Minden évre meg van határozva a százalék, és hogy mely korábbi éveket kell figyelembe venni, mely a rendszer kialakítása óta többszöri változáson esett át.
Tárgyévben esedékes kötelezettség mértékének megállapítása
A kötelezett fél a Hivatal számára megküldi az energiamegtakarítási kötelezettsége megállapításához szükséges adatokat (17/2020. (XII. 21.) MEKH rendelet). Majd a Hivatal határozza meg a megtakarítás mértékét.
Energiahatékonyság-javító intézkedésből származó energiamegtakarítás megállapítása
Az energiamegtakarítás megállapítása történhet energetikai auditor vagy energetikai auditáló szervezet által kiállított energetikai audit alapján (122/2015. (V. 26.) kormányrendelet)
Energiamegtakarítás hitelesítése
A hitelesítésre jogosult energetikai auditáló szervezet végzi. Enélkül nem jelenthető le a Hivatal felé.
A hitelesítést ellátó energetikai auditáló szervezet felel, hogy a kötelezett fél az energiamegtakarítás megállapítása során megfelelően vette-e figyelembe az energiahatékonyságról szóló törvény végrehajtásáról szóló 122/2015. (V. 26.) Korm. rendelet szerinti átváltási tényezőket, számítási módszereket és elveket, és hitelesítésével igazolja a beruházást vagy az intézkedést megvalósító személy addicionálisnak, lényegesnek minősülő hozzájárulását, valamint az energiamegtakarítás mértékét a tárgyévre és az azt követő évekre egyaránt.
Kötelezettség teljesítése
A kötelezett fél az energiamegtakarítási kötelezettségét akár saját tevékenységi körében, akár tevékenységi körén kívül eső más szektorban végrehajtott energiahatékonysági beruházással vagy energiahatékonyság-javító intézkedéssel, valamint más kötelezett felek, kötelezett félnek nem minősülő energiahatékonysági szolgáltatók vagy egyéb harmadik személyek által megvalósított hitelesített energiamegtakarítással is teljesítheti (Kedvezményezett).
Kedvezményezett
A kedvezményezett lehet maga a kötelezett vagy az ő cégcsoportjának tagja, ügyfele, tőle független vállalat vagy a lakosság. A Kedvezményezett a Kötelezett és egyéb külső támogatók segítségével végrehajtja a projektet és eléri a megtakarítást. Az Auditor igazolja a projekt végrehajtását követő megtakarítás mértékét.
Az EKR projekt menete

Energiahatékonyság-javító intézkedések ellenőrzése
Ha a Hivatal az ellenőrzés során megállapítja, hogy a bejelentett energiamegtakarítás, vagy annak egy része nem megfelelően került megállapításra, a hitelesítő szervezetre az érvénytelenítéssel érintett megtakarítás mennyiségének bepótlására kötelezi 180 napon belül , ennek elmulasztása esetén 1 GJ energiamegtakarításonként 70 000 Ft mértékű bírságot szab ki.
Ha a Hivatal a hitelesítő szervezettel szemben két éven belül négy alkalommal bírságot szab ki, a Hivatal a negyedik bírság kiszabása mellett egyidejűleg két évre megtiltja az energetikai auditáló szervezet számára a hitelesítés végzését.
Energiahatékonysági járulék
A kötelezett fél az energiamegtakarítási kötelezettség teljesítése helyett – részben vagy egészben – energiahatékonysági járulék megfizetését választhatja.
Kötelezettség teljesítésének ellenőrzése
A Hivatal ellenőrzi az energiamegtakarítási és a járulékfizetési kötelezettség teljesítését. A kötelezettség nemteljesítése esetén a Hivatal minden nem teljesített 1 GJ/év energiamegtakarítás után 70 000 forint bírságot szab ki.
EKR aktualitások
Az EKR jelenleg a legdinamikusabban változó energiahatékonysági fejlesztéseket támogató rendszer. Az energiahatékonysáról szóló törvény és a hozzá kapcsolódó végrehajtási rendelet a rendszer bevezetése óta többször módosult. Az elszámolható projektek listája változik.
Az EKR-ben való elszámolhatóság feltétele egy előzetes lényeges hozzájárulás megléte, valamint egy a MEKH névjegyzékében szereplő energia auditor által készített energia audit és/vagy hitelesítés elkészítése.
Mérnöki tevékenység
Műszaki szakértői előkészítés/megvalósítás
-
Szakmai előkészítés
-
Mérnökfelügyelet
-
Műszaki ellenőrzés

Projektmenedzsment
Az elnyert pályázati forrás sikeres lehívásához nélkülözhetetlen a megfelelő projektmenedzsment alkalmazása, mely időigényes adminisztrációs feladatokat jelent a pályázók számára. Projektmenedzser szakértőink segítségével komplex megvalósítási tervet készítünk és támogatjuk partnereinket a projektötlet megvalósításában a fenntartási időszak lezárásáig. A Közreműködő Szervezet által kibocsátott útmutatók, szabályzatok, Dokumentum-mátrix ismeretében szakszerűen elkészítjük a határidőre benyújtandó dokumentumokat, jelentéseket, így garantálva a támogatás maximális elnyerését, a projekt sikerességét a kockázatok minimalizálása révén.
A projektmenedzsment keretében Cégünk az alábbi tevékenységeket vállalja:
- Kifizetési igénylési dokumentációk összeállítása és feltöltése
- Projekt beszámolók, előre haladási jelentések elkészítése
- Projekt koordináció
- Monitoring jelentések és beszámolók elkészítése
- Beszerzések koordinációja

Pályázatírás
Szakembereink révén segítünk Önnek az optimális műszaki megoldás, beruházás meghatározásában. Feltárjuk az adott terület adottságait, és javaslatokat készítünk megújuló energiák hasznosítására, az adott tüzelő berendezésekre, technológiák kidolgozására. Költségelemzéseket végzünk, a nagyobb volumenű beruházásokhoz előtanulmányokat is készítünk.

Fontosnak tartjuk, hogy partnereink számára megtaláljuk az optimális támogatási forrást, és szakértő közreműködő munkával biztosítsuk a vissza nem térítendő támogatások felhasználását.
A pályázatírás keretében Cégünk az alábbi tevékenységeket vállalja:
- Konzultáció
- Pályázati adatlap kitöltése
- Pályázathoz csatolandó dokumentumok formai és szakmai ellenőrzése
- Pályázatok benyújtása
- Hiánypótlások benyújtása
- Támogatási szerződés megkötése